Vyhledávání


Demokracie ve Sboru je hloupost - Mf DNES

25.03.2007 12:53

Z PRAŽSKÝCH ČTVRTÍ Lhotka, Háje, Chodov, Opatov, Kateřinky, Libuš, Modřany, Komořany, Točná, Kamýk, Cholupice, Újezd u Průhonic, Zbraslav, Radotín, Lahovice, Lahovičky, Lipence

Lidé od nás

Gymnázium Oty Pavla v Radotíně má unikátní školní sbor. Dvacet nadšenců se zde schází, aby pod vedením své sbormistryně Michaely Šreinové projevili nejen své hudební nadání, ale hlavně si s chutí zazpívali. "Sbor jsem v podstatě vytvořila v roce 2000, začínali jsme skoro z ničeho. Jedním z důvodů pro založení bylo to, že jsem si neměla s kým zazpívat nefalšované černošské spirituály, jazz ani lidové písně. Za těch šest let je vidět velký posun, a i když do sboru nechodí vyloženě profesionální zpěváci, scházejí se zde lidé, kteří už zpívat umějí.


Teď jsme si také konečně vymysleli jméno, říkáme si Columbella," popisuje Šreinová, která kromě vedení školního sboru učí na gymnáziu český jazyk a hudební výchovu a sama zpívá ve sboru Gaudium Pragense.


"Demokracie ve sboru je hloupost, to musí někdo řídit," vysvětluje sbormistryně. Na svých svěřencích obdivuje jejich nadšení pro život, prý stíhají všechno. "S kolegou si házíme korunou, jestli Mareček půjde hrát divadlo, nebo půjde zpívat," usmívá se Šreinová s tím, že sehnat dostatečný počet členů na vystoupení je občas náročné.


A přestože členové sboru mají mnoho zálib, sborová místnost není nikdy prázdná. "Baví je to, že je to týmová záležitost, a uvědomují si, že tam nejsou proto, aby zářili sami za sebe," popisuje sbormistryně.


V Radotíně Michaelu Šreinovou netěší jen sbor. Má ráda okolí školy, které prý vypadá jako malé studentské městečko. "Máme tu městský úřad, náměstí, kostel, knihovnu a dvě školy. Sídlí tu duch Radotína a vzduchem létá koncentrovaná vzdělanost," líčí učitelka češtiny. "Jsme rodinná škola, máme jen osm tříd a všichni se znají. Když jdu po ulici, zdraví mne i děti nebo staří lidé, to je známka toho, že už mne trochu přijali mezi sebe. Ale za starousedlíka mne nikdy považovat nebudou," dodává. Kromě zpívání chodí ráda do divadla se svými žáky. Má při tom všem ještě čas na svou rodinu? "Mám dvě děti, syna a dceru, a obě jsou hrozně aktivní. Chodí do Skauta, věnují se dalším zálibám, také hudbě a tanci. Manžel je také velmi společenský.


Proto je pro nás svátek, když se sejdeme všichni dohromady a podnikneme něco společně. Na druhou stranu mi ale nevyčítají, že já nejsem pořád doma. Oni tam totiž také nejsou," dodává Šreinová.